Prijava|Registracija|Pomoć
delfi
delfi knjizare
korpa
želje
KnjigeStrane knjigeMuzikaFilmoviVideo igreGiftUdžbeniciVestiAkcijeKnjižare
u trazenju novog

U TRAŽENJU NOVOG

Leon Kojen

Prosečna ocena: ocenaocenaocenastatistika

Prosečna ocena: 3
Broj ocena: 1
5
ocena
0
4
ocena
0
3
ocena
1
2
ocena
0
1
ocena
0

Pročitajte komentare (1)

Žanrovi: Publicistika

Izdavač: Čigoja

Broj strana: 265
Pismo: Latinica
Povez: Tvrd
Format: 21 cm
Godina izdanja: 2015.
ID: A114959
Opis
Najrazvijenija strana srpske kulture između 1900. i 1914. bila je književnost, u koju su Rakić i Dučić, Pandurović i Dis, a zatim u prozi Veljko Milićević, Milutin Uskoković i Isidora Seku­lić prvi put uneli moderan duh, potpuno preo­brazivši malu provincijsku literaturu kakva je bila srpska početkom devedesetih godina 19. veka, posle rane smrti Vojislava Ilića. Zato je najveći deo ove knjige posvećen upravo književnosti i načinu na koji su je individualizam i liberalni duh srpske inteligencije tog vrsmena s jedne strane svojim uticajem oblikovali, a s druge dobili u njoj snažan, umetnički uobličen izraz.

Prvo poglavlje ove knjige bavi se individuali­zmom u srpskoj kulturi uopšte, najpre u knji­že­vno­sti – koju je još Skerlić krajem ovog ra­zdo­blja ocenio kao individualističku – a zatim u teo­­rijskoj misli, u kojoj su se individualističke i­de­­je javile nešto ranije, u poslednjoj deceniji 19. veka. Drugo poglavlje posvećeno je Srpskom knji­že­vnom glasniku, najboljem časopisu ovog doba, koji je odigrao ključnu ulogu u nastanku moderne srpske književnosti. U izuzetno značajnom tekstu u kojem je odredio programsku orijentaciju časopisa Bogdan Popović je izneo ideju koju su on i Skerlić nazvali „književnim liberalizmom” – stav da srpskoj kulturi ne treba časopis koji će zastupati određen estetički program i stvarati još jednu književnu školu, jer „dobrih i rđavih književnih škola nema... no ima samo dobrih i rđavih pisaca”1 i da stoga srpskoj književnosti samo treba „pomoći da postepeno i sama uđe u ’svetsku književnost’, u koju po darovitosti svojih pisaca zaslužuje da uđe, ali iza koje po nesavršenoj spremi njihovoj danas izostaje” (Popović 1901a: 122).

Poslednja dva poglavlja knjige u većoj su meri po­svećena estetičkim, književno-teorijskim i književno-istorijskim pitanjima. Prvo od njih ba­vi se estetičkim idejama i kritičkim pri­n­ci­pi­ma Bogdana Popovića koji je, od svog pristu­pnog predavanja O književnosti (1894) do Ogleda iz književnosti i umetnosti (1914), u nizu radova for­mulisao prvi skup kritičkih principa u srp­skoj književno-teorijskoj misli koji je, s jedne stra­ne, filozofski dobro obrazložen, a s druge strane nam omogućava da damo uverljive i istančane analize književnih dela. Posebno je značajna činjenica da je Popović još 1899. godine, kada se književnost svuda uglavnom posmatrala samo kao izraz svoga doba i svedočanstvo o sredini u kojoj je nastala, nedvosmisleno zastupao ideju autonomije književnog (i uopšte umetničkog) dela, saglašavajući se na taj način pre sa piscima po­put Flobera ili Bodlera nego sa akademskim teorijama Tena, Brintjera ili Lansona.

Završno poglavlje knjige, „Modernost i moder­nizam“, identifikuje stilske, žanrovske i mo­­tiv­­ske odlike svojstvene prvim modernim deli­ma srp­ske književnosti, koje se javljaju najpre u po­­eziji, a neku godinu zatim u analognom obliku i u prozi. Ali postojanje tih zajedničkih odlika ne znači da svu raznovrsnost srpske poezije, a pogotovu celokupne književnosti tog vremena treba vešta­čki svoditi na neki književni pravac ili školu. Srp­ska književnost ovog razdoblja bi­la je moderna, ali ne i modernistička: njeni najznačajniji pisci su­više su bili individualisti da bi ih privla­čilo prihvatanje nekog izri­čitog estetičkog programa ili udruživanje u književne grupe. 

Vladimir Bogićević, 30.03.2017.ocenaocenaocena
U TRAŽENJU NOVOG

Knjigu bi svakako trebalo pročitati - kao frapantan primer svega u šta je književna i kulturno-istorijska kritika sposobna da se izrodi, kao i načina koji su joj na raspolaganju da manipuliše faktima i dokumentima i fabrikuje istoriju po ličnom nahođenju. Detaljnu i temeljno obrazloženu analizu i kritiku iste knjige možete, pak, lako pronaći na internetu, pod naslovom "Leon Kojen i jedno neuspelo prevrednovanje vrednosti". Ne propustite ovaj biser kvazi-naučne sofistike, i čitajte ga dobro vagajući svaku reč, argument i tumačenje: a onda uporedite svoje sudove i zapažanja sa pomenutom internet recenzijom. Verujte mi - nećete zažaliti!

Da li vam je ovaj komentar bio od pomoći?       Da (0)    Ne (0)
0/1000
9 - 2 = 7, 9, 5, 6


ZatvoriPošalji
Od istog autora
Kupci ovog artikla kupili su i
Iz istog žanra
izgubljene vezeubistva pod cvetnim mesecomsve sto znam o ljubaviemocionalni prtljag
Cena: 1199.00 din
1019.15 din
Cena: 899.00 din
764.15 din
Cena: 899.00 din
764.15 din
Cena: 899.00 din
764.15 din
artikal cena
Cena u knjižarama: 1100.00 din
990.00 din
Cena za online kupovinu
Ušteda od 10.00%: 110.00 din
Kupovinom tri ili više artikala ostvarujete i količinski popust od 10%. Za porudžbine iz Srbije čija vrednost je veća od 2000 dinara dostava je besplatna. Za knjige na akciji ne važe dodatni popusti.
artikal cena
Kako da kupim?
Pored svakog artikla nalazi se dugme „Dodaj u korpu“ – kliknite na njega i artikal će automatski biti dodat u Vašu korpu.

Artikle u korpu možete na isti način dodati i sa svoje liste želja. U svakom trenutku pogledom na korpu u gornjem desnom uglu ekrana možete da vidite koliko artikala imate u korpi i koja je njihova ukupna cena.

Kada ste odabrali sve artikle koje želite da kupite, kliknite na korpu u gornjem desnom uglu ekrana i otvoriće vam se obrazac za kupovinu.

Odabrane knjige možete platiti karticom, pouzećem ili opštom uplatnicom.

Troškovi dostave su 150 dinara za plaćanje karticom i uplatnicom, i 150 dinara za pouzeća.

Troškovi isporuke za inostranstvo su 2000 dinara – pakete isporučuje DHL.

Rokovi dostave su 2 do 3 radna dana.

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politkom korišćenja kolačiča.