Dragi učenici,
Trudili smo se da ovaj udžbenik bude zanimljiv i privlačan za učenje, kako biste što lakše
savladali gradivo iz geografije. Sadržaj je prilično obiman i trebaće vam malo više rada kod kuće i u školi da biste ga savladali. Nastavni sadržaji su tako koncipirani, da njihovim izučavanjem proširujete i produbljujete svoju geografsku kulturu, razvijate umenja analitičkog mišljenja i formirate svoj stav prema važnim problemima našeg doba. Izučavanjem geografije u ovom razredu, vi ćete upotpuniti svoju geografsku sliku sveta.
Na kraju svake lekcije data su pitanja i zadaci za vaš samostalni rad – sistematizaciju, analiziranje i procenjivanje geografskih informacija. Napominjemo da treba da koristite školski atlas, na času i kod kuće. Učeći uz atlas, vi vezujete mišljenje za teritoriju, što vam znatno olakšava logičko mišljenje i zaključivanje i, naravno, pamćenje. Na taj način kod vas će se formirati umenje da prostorno mislite i logički zaključujete o uzajamnoj uzročno-posledičnoj povezanosti različitih geografskih pojava i procesa. Ako to uspete da postignete tokom ove školske godine, možemo biti zadovoljni.
Želim Vam odličan uspeh!
Poštovani nastavnici,
Eventualne poteškoće u primeni udžbenika u nastavnoj praksi mogu se pojaviti zbog ambicioznog nastavnog programa. Te poteškoće nastavnik može uspešno prevazići adekvatnim godišnjim planiranjem (70 časova godišnje) realizacije nastavnog programa putem ostvarivanja odnosa časova obrade nastavnih sadržaja, s jedne strane, i časova ponavljanja, vežbanja, proveravanja i ocenjivanja, s druge strane. Takođe, neophodno je i prilagođavanje obima i dubine obrade nastavnih sadržaja iz udžbenika, shodno vrsti srednje stručne škole. U pomenutom Pravilniku nastavnicima se preporučuje orijentacioni broj časova po nastavnim temama i nastavni sadržaji koje bi trebalo obraditi. Sloboda i kreativnost nastavnika ispoljiće se kroz samostalno planiranje i određivanje tipova časova, kao i izbora nastavnih metoda, tehnika, aktivnosti, didaktičkih sredstava i pomagala. Takođe, nastavnik treba da organizuje nastavu tako da dođe do izražaja obim i kvalitet samostalnog rada svakog učenika.
Želim Vam uspešan rad
Autor